Khamis, 23 April 2009

Kisah Ka'ab dan Jin

Ka'ab pernah bercerita tentang stor tempat menyimpan buah-buahan yang terletak tidak jauh dari rumahnya. Setiap hari stor ini dijaga dengan rapi agar tiada barang yang hilang. Namun lain pula hal yang berlaku. Setiap hari ada saja barang yang hilang. Pada suatu malam ia menjaga stor itu dengan teliti. Ia mengelilingi stor itu beberapa kali dan akhirnya menjumpai seekor haiwan yang kecil dan aneh bentuknya. Ia bertanya kepada haiwan itu: "Apakah engkau manusia atau jin?" Haiwan itu mengakui bahawa dirinya adalah jin.

Ka'ab bertanya lagi kepada jin itu: "Mengapa engkau mencuri harta milikku?" Ia menjawab: "Telah sampai berita kepadaku bahawa engkau adalah orang yang suka bersedekah. Aku ingin sekali mendapat bahagian daripada sedekahmu itu."

Kemudian Ka'ab bertanya lagi: "Apakah yang dapat menyelamatkan kami daripada gangguanmu?" Jawab jin itu: "Ayat Kursi yang terdapat dalam Surah Al-Baqarah ayat 255."

Pada pagi hari esoknya Ka'ab pergi ke rumah Rasulullah dan menceritakan kejadian tersebut. Rasulullah s.a.w. mengakui kebenaran apa yang diucapkan oleh jin itu.

(Riwayat Abul Qasim daripada Ubai bin Ka'ab)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails