Khamis, 23 April 2009

Nabi Muhammad SAW menewaskan ahli gusti zamannya

Daripada Abu Daud dan al-Tirmizi, daripada Abi Ja'far bin Muhammad bin Rukanah daripada bapanya mengatakan bahawa Rukanah pernah mencabar Baginda untuk beradu kekuatan. Lalu apabila mereka berlawan, Baginda telah mengalahkannya.


Nabi menundukkannya 3 kali!
Dalam riwayat oleh Abu Bakr al-Syafi'i dengan sanad yang baik daripada Ibn Abbas r.a., bahawa Yazid bin Rukanah, seorang pendekar yang terkenal dengan kekuatannya, telah mencabar Baginda untuk bergusti. Beliau mengenakan bayaran 100 ekor kambing kepada sesiapa yang kalah. Lalu, Nabi s.a.w. telah menundukkannya sebanyak 3 kali dalam 3 pusingan.

Tiada siapa...
Akhirnya dia berkata: "Wahai Muhammad! Tiada siapa pun pernah dapat membaringkan aku (jatuh terlentang) dalam pertarungan selainmu! Sebelum ini engkaulah yang paling aku benci. Tapi sekarang aku naik saksi tiada Tuhan yang lebih benar yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t. dan Nabi Muhammad s.a.w. itu Rasulnya." Nabi s.a.w. kemudiannya telah mengembalikan semula kambing-kambing yang diserahkan sebagai pertaruhannya itu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails