Rabu, 22 April 2009

Berkenalan dengan beberapa ekor Syaitan



  1. A'awan Kerja syaitan ini adalah menghasut pemerintah atau raja. Raja atau pemerintah kalau tidak hirau dengan kehidupan rakyat, tak rajin jenguk rakyat, hanya seronok dengan kedudukan dan kekayaan, maka itu tandanya dia telah dihasut oleh syaitan A'awan.
  2. Lakhuus Syaitan jenis ini suka dekati orang-orang Majusi yang menyembah api supaya mereka terus sesat dan tak dapat petunjuk.
  3. Haffaf Inilah syaitan yang jadi teman kaki-kaki botol di kelab malam, disko dan lain-lain untuk menghasut dan melalaikan mereka.
  4. Murrah Kerja syaitan ini merosakkan ahli-ahli muzik hingga lalai dari mengingati Allah. Ahli muzik yang lalai ini akan menghasilkan muzik yang melalaikan orang lain.
  5. Zalitun Syaitan ini kerjanya menghasut manusia di pasar. Termasuklah di pasar malam, pasar minggu, pasar raya, pasar mini, karnival dan segala macam tempat tumpuan orang untuk membeli barang. Antara bidang tugas mereka yang utama adalah menghasut manusia membazirkan duit. Sememangnya amalan syaitan ialah suka membazir. Jadi, dia hendak tarik manusia supaya jadi macam dia. Syaitan ini juga kerjanya menghasut penjual supaya menipu pembeli.
  6. Waathiin Ini jenis syaitan yang suka menghimpit orang yang diuji Allah dengan musibah. Dia hasut orang ini supaya sangka buruk dengan Allah. Hasutan syaitan ini menyebabkan manusia cepat berputus asa serta mekin jauh dengan Allah. Peranan syaitan ini lebih kurang sama dengan syaitan bernama Tsabar yang bertaraf menteri dalam kerajaan Iblis Laknatullah. Wallahua'lam...
  7. Masuud Tidak dapat dipastikan adakah syaitan ini sama dengan syaitan yang bernama Maswath yang tugasnya menyebarkan pembohongan. Mengikut apa yang disebut dalam kitab, syaitan ini duduk di bibir mulut agar timbul penyakit yang bermula dari mulut seperti mengumpat, memfitnah, menyebarkan pembohongan, khabar angin dan lain-lain.
  8. Dasim Peranannya adalah memporak-perandakan rumah tangga.
  9. Walahan (Wilhan) Syaitan ini pakar dalam melahirkan perasaan was-was di dalam hati manusia.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails