Isnin, 15 Ogos 2011

Program2 Internship yang dilakukan di SK Sungai Baru, Perlis


Program Ceramah Awal Ramadhan 2011/1432H



Imbas kembali selama sebulan saya dan rakan sepraktikum iaitu Amir menjalani program internship di sekolah, kami telah mengadakan beberapa bentuk program untuk sekolah. Semua program yang kami aturkan berlaku di minggu kedua internship..Antaranya:


1. Pengurusan Perhimpunan Pagi (Selasa - Jumaat / 26 - 29 Julai 2011)
Di Perlis, semua sekolah rendah melaksanakan sesi perhimpunan pagi pada setiap hari..Sesi perhimpunan pada Hari Isnin merupakan perhimpunan rasmi manakala hari-hari seterusnya cuma sesi perhimpunan biasa sahaja dan menggunakan silibus 1 Malaysia yang mengandungi nilai-nilai murni..Kami ditugaskan untuk meng'handle' perhimpunan pada hari Selasa hingga Jumaat..saya dan rakan berbincang dan kami bersetuju untuk mengagihkan tugas mengikut hari. Pada mulanya berdebar2 juga bila terpaksa memberikan ucapan di hadapan semua murid..Lama-kelamaan rasa seronok pulak..huhu..


2. Majlis Bacaan Yassin & Solat Hajat ( Khamis / 28 Julai 2011)

Program ini dilaksanakan pada hari Khamis malam Jumaat di asrama sekolah..Ia melibatkan semua murid yang menghuni asrama terdiri daripada murid tahun lima dan enam..aktiviti pada malam tersebut dimulakan dengan solat Maghrib secara berjemaah, diikuti dengan solat hajat..Aktiviti diteruskan dengan bacaan Yassin secara berjemaah dan diakhiri dengan solat Isyak secara berjemaah.


3. Program Ceramah Awal Ramadhan ( Jumaat / 29 Julai 2011)

Program ini dilaksanakan bertujuan memberikan info yang berguna kepada seluruh kakitangan sekolah mengenai amalan puasa di bulan Ramadhan..Saya dan Amir telah menjemput junior kami, al-Fadhil Ustaz Muhammad Zaki b Md Rosnan untuk memberikan ceramah dan dibantu oleh Ustaz Muhammad Syazwan @ Awe selaku "bodyguard" Ustaz Zaki..hehe..


4. Program Motivasi UPSR 2011 (Sabtu / 30 Julai 2011)

Untuk program ini, kami telah bekerjasama dengan pihak sekolah. Ia melibatkan semua murid tahun enam..Program ini dijalankan di Bukit Ayer Chalet, Perlis..Kami telah menjemput pensyarah IPG Kampus Perlis, Encik Rashidi b Hamzah untuk mengendalikan satu slot di waktu petang..


Mula2 rasa cam tak yakin nak handle @ create sesuatu program..Tapi bila terlibat sekali dengan program nie rasa memang best la..hehe..alhamdulillah, dapat pengalaman baru..di samping itu dapat la juga menyumbangkan 'sesuatu' untuk sekolah..





Program Motivasi UPSR 2011

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails