Isnin, 23 Ogos 2010

Kenangan di SK Guar Nangka..



Alhamdulillah, praktikum Fasa Kedua sudah pun tamat pada minggu lepas setelah saya serta rakan2 IPG Sem 6 menjalani praktikal selama 8 minggu bersamaan 2 bulan di sekolah yang telah ditetapkan oleh Unit Praktikum..sekitar negeri Perlis..Pelbagai perasaan bercampur baur menyelubungi diri saya sepanjang menjalani praktikal Fasa Kedua ini..Lupa la pulak nak bagitau untuk sesi Praktikum Fasa Kedua ini saya telah ditempatkan di SK Guar Nangka yang terletak di kawasan Mata Ayer, Perlis..Kali ini saya menjalani praktikal bersama dengan tiga rakan yang lain iaitu saudara Mohamad Amir dari opsyen Pengajian Agama B, Mohd Shafiq dan Rafiudin dari opsyen Matematik..Kali ini, kami diminta untuk mengajar dua subjek di sekolah..macam saya sendiri untuk subjek major iaitu Pendidikan Islam kena mengajar tahun 3 Cemerlang..sementara subjek minor iaitu Bahasa Arab pula saya ditugaskan untuk mengajar tahun 4 Cemerlang..Pada mulanya memang la berat untuk menjalani praktikal..Maklumlah sebelum tu saya serta rakan2 yang lain baru habis bercuti sem selama 3 minggu di rumah keluarga masing2..alih2, praktikum start lepas abis cuti..terus terang saya katakan pada minggu pertama praktikal di sekolah, saya masih teringat2 rumah keluarga saya di Pahang..Masa minggu kedua praktikal saja saya baru bersemangat untuk mengajar murid2 di dalam kelas..Em, banyak jugak la cabaran yang saya tempuh sepanjang menjalani praktikal di sekolah nie..macam kena mengajar mata pelajaran Bahasa Arab..mula2 memang la sukar sebab kita takde pengalaman lagi mengajar subjek nie..tp lama-kelamaan dapat juga membiasakan dengan pengajaran Bahasa Arab di dalam kelas..Guru Pembimbing serta Pensyarah Pembimbing menasihati saya supaya menggunakan 3 bahasa iaitu bahasa Melayu, Inggeris dan Arab sepanjang pnp..tu untuk memudahkan murid memahami apa yang kita sampaikan kepada mereka..Selain itu, untuk subjek Pendidikan Islam pula, cabaran yang saya perlu tempuhi ialah mengajar tahun 3 Cemerlang yang mana kedapatan murid di dalam kelas tersebut merupakan anak guru di sekolah ini..termasuklah juga anak kepada guru pembimbing..semasa saya mengajar di kelas tersebut, saya tidak mengamalkan konsep pilih kasih kepada murid..saya akan bertindak tegas kepada sesiapa saja di kalangan murid yang membuat bising ketika pnp berlangsung, termasuklah kepada anak2 guru..em, banyak jugak la sebenarnya pengalaman lain yang saya dapat selama berada 2 bulan di sekolah tu..antaranya terlibat dengan pelbagai bentuk program seperti Program Tasmik al-Quran, Program Tadarrus al-Quran, Majlis Bacaan Yasin dan Solat Hajat untuk murid2 tahun 6, Majlis Sambutan Nuzul al-Quran, Majlis Sambutan Israk Mikraj dan lain2..em, selain tu saya jugak pernah la menjadi imam tarawih di sana..Sekolah nie ada asrama..penghuninya adalah dari kalangan murid tahun 5 dan 6..so, jadi imam masa solat tarawih kat asrama sekolah la..dapat la pengalaman baru mengimamkan murid sekolah..hehe..em, bila datang kat sekolah nie, teringat la kembali semasa saya belajar di sekolah rendah..best sangat..memang seronok masa tu..tapi skrg keadaan dh berubah..saya bakal menjadi guru untuk tempoh setahun lebih lagi..pada hari terakhir saya menjalani praktikal di sekolah ini, pihak sekolah ada la membuat majlis perpisahan untuk guru2 pelatih..masa tu la boleh saksikan dengan mata sendiri budak2 yang nangis..ramai jugak yang menahan nangis..ada yang macam tak semangat, ada yang murung dan sebagainya..itulah antara bentuk kesan perpisahan antara murid dengan guru2 praktikal..walaupun senakal mana pun seorang murid tu, terselit jugak nilai kasih sayangnya kepada guru praktikal..kedapatan juga murid yang memberi hadiah kepada guru2 praktikal sebagai tanda kenang-kenangan..terima kasih...Akhir kata, Praktikum Fasa Kedua lebih best dari Praktikum Fasa Satu..





Hadiah pemberian murid

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails