Ahad, 27 September 2009

Keyahudian David Beckham


Siapa yang tidak kenal dengan kelibat bekas bintang bola sepak Manchester United, Real Madrid dan AC Milan ini. Juga pernah menyandang jawatan selaku kapten bola sepak bagi pasukan kebangsaan England suatu ketika dahulu. Walaupun kini bermain bersama LA Galaxy, kelab Amerika Syarikat yang bersaing dalam Major League Soccer (MLS), majoriti peminat di serata dunia masih lagi menjulangnya selaku ikon bintang bola sepak nombor satu dunia sekalipun pada masa kini telah wujud bintang-bintang baru yang menyinar dalam arena bola sepak.

Nama insan ini ialah David Beckham atau nama penuh David Robert Joseph Beckham. Dilahirkan pada tanggal 2 Mei 1975, di Essex, iaitu daerah penempatan Yahudi terbesar di United Kingdom. Dan kini beliau berusia 34 tahun. Datuknya merupakan keturunan Yahudi laknatullah. Walaupun beliau bukan penganut agama Judais yang taat, Beckham cuba menonjolkan imej keyahudiannya itu di mata dunia.

Anak David Beckham yang pertama telah dinamakan dengan nama Brooklyn Joseph Beckham. Untuk pengetahuan semua, Brooklyn adalah nama sebuah penempatan terbesar masyarakat Yahudi di New York.

Beckham juga pernah mengatakan dalam buku autobiografinya, bahawa semasa kecil beliau pernah menghadiri upacara-upacara keagamaan Judais di Synagogue iaitu tempat ibadat orang Yahudi dan beberapa upacara perkahwinan saudara sebelah datuknya.

Semasa zaman kanak-kanaknya, Beckham juga sering memakai kippah iaitu ketayap kecil yang sering dipakai oleh masyarakat Yahudi Israel.

Pada April 2008 yang lalu, Beckham dan isterinya Posh telah mendaftarkan anak lelaki ketiga mereka iaitu Cruz yang berusia 3 tahun di Pusat Jagaan Kanak-Kanak di kuil Yahudi yang terletak di Los Angeles. Berita ini dilaporkan oleh Nick Parker dalam akhbar The Sun bertarikh 16 April 2008.

Peringatan kepada rakan-rakan seagama yang dikasihi khususnya mereka yang begitu fanatik dengan makhluk ini, jangan jadikan David Beckham sebagai idola yang disanjungi. Ada insan yang lebih layak untuk kita ikuti. Tidak lain dan tidak bukan, Junjungan Besar, Nabi Muhammad SAW.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails