Ahad, 3 Oktober 2010

Saidina Ali matang melangkaui usia...

Khalifah keempat yang juga merangkap sepupu dan menantu Rasulullah saw ini bukan calang-calang orangnya. Seawal usia 7, 8 atau 10 tahun (menurut al-Bidayah wa al-Nihayah), Ali telah memeluk Islam. Malah Saidina Ali bin Abi Talib merupakan kanak-kanak pertama yang memeluk Islam.

Salah seorang sahabat yang dijamin syurga ini pernah menjadikan dirinya sebagai perisai bagi menyelamatkan Rasulullah saw daripada cubaan bunuh oleh kafir Quraisy pada saat-saat getir peristiwa Hijrah. Tiada sedikit pun perasaan gentar wujud dalam jiwanya ketika saat berbaring menggantikan Rasulullah saw di tempat tidur Baginda dalam keadaan berselimut.

Lebih daripada itu, Ali turut ditugaskan menyerahkan kembali barang-barang yang berada di bawah jagaan Rasulullah saw kepada pemiliknya sementara Rasulullah telah berangkat untuk berhijrah.

Berapa umur Saidina Ali ketika turut terlibat sebagai "ahli jawatankuasa" hijrah dan memainkan peranan yang penting itu? Yang pasti, beliau masih terlalu muda tetapi cukup matang bagi memikul tanggungjawab tersebut.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Lagu


Berlin - Instrumental Mp3
Mp3-Codes.com
Related Posts with Thumbnails